پایگاه اطلاع رسانی شهرداری
پایگاه اطلاع رسانی شهرداری

سخن سردبیر

... [ادامه]
نوشته شده در تاریخ ۲۹/۰۶/۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۱۹ |

ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهن شهرشوشتر:

تعامل تنگاتنگ میراث فرهنگی و شهرداری موجب احیای بناها و آثار تاریخی کهن شهر شوشتر خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شوشتر؛ علی محمد چهار محالی ریاست اداره میراث فرهنگی و گردشگری افزود : در گذشته مشاغل فراوانی در شوشتر وجود داشته است که هر کدام در نوع خود از اهمیت خاصی برخوردار بوده است .

مشاغلی چون حجاری ، آسیابانی ، عصاری و بسیاری شغل که اقتصاد شهر شوشتر بر پایه آنها به تکامل و پویایی رسیده است.

کار عصاری تهیه انواع روغن ها و غیره است که وسیله نیروی حیوان و چرخش سنگی بزرگ بر روی محصولاتی چون دانه های روغنی باعث تولید انواع
روغن ها میشده است .

سنگی که امروز به همت شهرداری شوشتر و نظارت میراث فرهنگی به موزه سنگ در قلعه سلاسل منتقل گردید در حقیقت سنگ عصاری است که با نیروی حیوان به درخش در می آمده است .

لذا به دلیل اهمیت حفاظت از آثار و اشیاء تاریخی بعد از شناسایی این سنگ که به همت جناب آقای خسرو فتحی مقدم از فعالین اجتماعی صورت گرفت ، میراث فرهنگی از شهرداری شوشتر تقاضا نمود تا این سنگ تاریخی را که در معدن سنگ کنگلومرا در پشت مقام متبرک امام زاده عبدالله بود را به موزه سنگ در قلعه سلاسل منتقل نماید و این مهم امروز با همکاری میراث فرهنگی ، شهرداری و پایگاه سازه های آبی صورت پذیرفت .

لازم به ذکر است که قدمت این سنگ مربوط به دوره قاجاریه است و از زمان استخراج و پردازش آن در همان محل به جا مانده و هیچگاه به محل کارگاه انتقال نیافته است .

درباره نویسنده / محمد باقر عباسی

[ همه نوشته های محمد باقر عباسی → ]

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد